Z Kujawskim pomagamy pszczołom

pomagamy pszczołom


pomagamy pszczołom


  UWAGA !! UWAGA !!
Praca STARSZAKÓW, którzy stawiali poidełka, budowali domki dla pszczół oraz ogromny wysiłek ich RODZICÓW, którzy wykarczowali krzaki i nie szczędząc pracy i kasy stworzyli nowy, piękny i bogaty ogródek kwiatowy dla owadów zaowocowała tym, że w naszych pszczelich domkach w 2015r zamieszkały pierwsze PSZCZOŁY MURARKI :)))


Dlatego nasza Przedszkolna Akademia zaprasza do:

  • obserwowania pszczół murarek w PSZCZELICH DOMKACH i OGRÓDKU wyłącznie POD OPIEKĄ RODZICÓW (ze względów bezpieczeństwa i z troski o nasadzone rośliny).
  • wzbogacania naszego Pszczelego ogródka w kwiaty, krzewy i drzewka nektaro- i miododajne,
  • budowania w ogródkach przy domowych hoteli dla pszczół - instrukcja zamieszczona na planszach Akademii - na holu przedszkola,
  • instalowania w domowych ogródkach poidełek dla pszczół i dbania o poidełka na terenie ogrodu.



Z kujawskim pomagamy pszczołom

Nasze przedszkole przystąpiło w 2014r do projektu "Z KUJAWSKIM POMAGAMY PSZCZOŁOM", by przekonać dzieci i Rodziców oraz środowisko lokalne, że koniecznie trzeba pomóc tym małym owadom przetrwać.

Aby zrealizować nasze założenie Akademia działa rokrocznie od wiosny do jesieni i proponuje wychowankom i ich rodzicom włączanie się w różne działania w ramach Akademii Przyjaciół Pszczół.

Mamy nadzieję, że dzięki działaniom edukacyjnym, festynom, spotkaniom z pszczelarzami, zajęciom z wykładowcami UKW, dzieci zdobędą szeroką wiedzę o pszczelim świecie, a Rodzice wraz z dziećmi, będą mogli na "własnym podwórku" praktycznie chronić i pomagać pszczołom.

Zachęcamy do zapoznania się z ogólnopolską akcją Z Kujawskim Pomagamy Pszczołom klikając  tutaj.


Cele projektu realizowane w naszym Przedszkolu:

  1. Kształtowanie przekonania dzieci i rodziców o naglącej potrzebie ochrony pszczół.
  2. Zorganizowanie na terenie Przedszkola i dzielnicy sieci "Ogródków Pszczelich".
  3. Stworzenie na terenie dzielnicy sieci domków – hoteli, dla dziko żyjących pszczół.
  4. Wydawanie gazetki Akademii Przyjaciół Pszczół.
  5. Współpraca ze Szkoła Podstawową i Gimnazjum oraz Radą Osiedla Jachcice i nagłośnienie akcji pomocy pszczołom.

 Rodziców, dziadków i rodzeństwo zapraszamy do śledzenia naszych działań na gazetce Akademii Przyjaciół Pszczół w holu przedszkola. :))



Akademia Przyjaciół Pszczół - sezon 2016


pomagamy pszczołom


źródło: https://plus.google.com/ Z Kujawskim pomagamy pszczołom



PSZCZOŁY nie zapadają w sen zimowy
- przez cały czas trwania zimy prowadzą aktywność życiową, jednak ich czynności są osłabione i zachodzą wolniej. W czasie zimowli skupiają się w charakterystyczny kłąb, co umożliwia im funkcjonowanie w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. W miarę spożywania zapasów pokarmu przez owady, wytworzony kłąb zimowy przemieszcza się ku górze. Owe przystosowanie stałocieplnych pszczół do niskich temperatur sprawia, że przeżywają nawet w najcięższych warunkach. Należy jednak pamiętać, iż każdy pszczelarz powinien wykazać się szczególną troską i zadbać o to, by ów czas był dla nich przede wszystkim okresem spokoju i wypoczynku.


Czas zimowli dla pszczołowatych to przede wszystkim gromadzenie sił i regeneracja przed kolejnym pracowitym sezonem wiosenno-letnim. Te wyjątkowe owady nie zapadają w sen zimowy, ale przez cały ten okres zachowują aktywność życiową, choć w ograniczonym stopniu. Jak tylko na zewnątrz nastaną jesienno-zimowe warunki atmosferyczne, pszczoły skupiają się w kłąb zimowy, umożliwiający im utrzymanie stabilnej temperatury. Proces ten rozpoczyna się po ostatnim oblocie jesienią i kończy tuż przed pierwszym oblotem wiosennym. Owa forma przetrwania umożliwia pszczołom przeżycie ciężkiego okresu zimowego.


Charakterystycznym dla pszczołowatych zjawiskiem w okresie zimowli jest skupianie się w zimowy kłąb. Warto zaznaczyć, iż pszczoły nie ogrzewają wnętrza ula, ale przede wszystkim siebie nawzajem.

Tworząc kłąb - jako całość - reagują na wahania temperatury panującej na zewnątrz. To sprawia, iż straty ciepła są bardzo minimalne.

Owady poruszając się, skupiają się w kulę, wydzielając ciepło, które zapewnia im przetrwanie w trudnych warunkach atmosferycznych. Dzięki temu są w stanie wytrzymać nawet największe spadki temperatur (mrozy i duże opady śniegu). W okresie zimowli pszczoły późnoletnie i jesienne zapadają w stan odrętwienia. Skupiając się, wzajemnie się ogrzewają, co umożliwia im przeżycie. W ten sposób są w stanie dożyć do kwietnia, żeby zdążyć odchować nowe pokolenie na wiosnę – komentuje Katarzyna Dytrych z Fundacji Nasza Ziemia.


Stopniowe zapadanie pszczół w stan odrętwienia następuje już nawet przy temperaturze 7-8°C. Proces ten jest uzależniony od siły roju i od warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz. Niektóre rodziny pszczołowatych (słabsze) rozpoczynają zawiązywanie kłębu wtedy, kiedy temperatura zbliża się do 12-13°C. Z kolei silniejsze są bardziej odporne i podejmują to działanie dopiero wtedy, kiedy jej wysokość wynosi poniżej 7°C.


Na przełomie lutego i marca, kiedy średnia temperatura ulegnie wzrostowi i przekroczy 8-10°C, należy bardzo uważnie obserwować ul i wylotki. Pszczoły wyczuwając koniec okresu zimowli, zaczną szykować się do pierwszego oblotu wiosennego.


Będzie to oznaka nadejścia w pasiece wiosny. Wczesna wiosna dla pszczół jest również trudnym czasem. Charakteryzująca się zmiennymi warunkami atmosferycznymi jest sprawdzianem wytrzymałości dla owadów, które w tym czasie muszą zadbać o utrzymanie w gnieździe wyższej temperatury, koniecznej do wychowania czerwiu - młodocianych postaci robotnic i trutni.

źródło: https://plus.google.com/ Z Kujawskim pomagamy pszczołom



Akademia Przyjaciół Pszczół działa dalej:)


Razem z Wiosną 2016 rozpoczęliśmy kolejne działania dydaktyczne, prace badawcze i prace gospodarcze w Naszym przedszkolu, skupione wokół naszych małych przyjaciół.


Dzieci mogły w tym roku:
  • poznać budowę pszczoły na podstawie plansz, prezentacji i fotosów,
  • przyglądać się przez lupę jednej z nich znalezionej w ogrodzie (aż się biedaczka rozpadła na części od tego wpatrywania),
  • szukać pszczół i innych owadów w naszym ogrodzie,
  • poznać ciekawostki i zwyczaje dziko żyjących pszczołowatych,
  • poznać różnych przedstawicieli tej rodzinki,
  • zabrać się (dzięki pomocy Państwa Guzik, Traczyk i Jarockich) do budowy pierwszych 3 domków dla pszczołowatych w naszym ogrodzie,
  • wyznaczyć miejsce na poidełka dla owadów w pobliżu klombów,
  • tworzyć "pszczoły" z różnego materiału - papieru, masy papierowej i ozdabiać nimi kącik Akademii.


Jeśli chcę być Przyjacielem Pszczół, to:


  Wiesz dlaczego pszczoły są wyjątkowe? - sprawdź koniecznie tutaj :)



Akademia przyjaciół pszczół - sezon 2015


Drodzy Przyjaciele Pszczół,

W kolejnej edycji Akademii Przyjaciół Pszczół 2015, przesyłamy dodatkowe materiały dotyczące życia pszczół i tego, jak przygotowują się do trudnego okresu zimy!

Pamiętajcie, by zaglądać na stronę internetową akcji: www.pomagamypszczolom.pl.

Zapraszamy Was również na naszego Facebooka, gdzie zamieszczamy różne fakty związane z życiem pszczołowatych i aktualności o programie.

Zapoznajcie się z ciekawostkami dotyczącymi przygotowań pszczół do trudnego okresu zimowli pszczołowate wcale nie zapadają w zimowy sen!

Pozdrawiamy
Akademie Przyjaciół Pszczół



Akademia przyjaciół pszczół - sezon 2014


 UWAGA UWAGA - MAMY SUKCES!


W II edycji konkursu Akademii Przyjaciół Pszczół 2014, nasza Akademia uzyskała WYRÓŻNIENIE jako jedyna placówka z województwa kujawsko – pomorskiego.


Na konkurs wpłynęło 350 prac z całej Polski. Po długich obradach, w oparciu o kryteria zawarte w regulaminie konkursu, Jury wyłoniło zwycięzców:

Nagroda główna:

  • Szkoła Podstawowa im. Włodzimierza Puchalskiego – Proboszczów, województwo dolnośląskie
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kryrach - województwo śląskie
  • Szkoła Podstawowa nr 2 im. Tysiąclecia Państwa Polskiego - Kruszwica z województwa kujawsko-pomorskiego
  • Zespół Szkół im. Jana Pawła II - Brzóza Królewska województwo podkarpackie

Wyróżnienie:

  1. Szkoła Podstawowa we Włodzicach Wielkich - dolnośląskie
  2. Przedszkole 58 – Bydgoszcz kujawsko-pomorskie
  3. Szkoła Podstawowa w Bycinie - śląskie
  4. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 8 – Kraśnik, lubelskie
  5. Zespół Edukacyjny nr 2 SP nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi – Zielona Góra, lubuskie
  6. Stowarzyszenie Miłośników Aktywności – Lipnica Murowana, małopolskie
  7. Gminny Ośrodek Kultury – Sanniki, mazowieckie
  8. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Strzelcach Opolskich im Janusza Korczaka - opolskie
  9. Szkoła Podstawowa nr 36 - Łódź, łódzkie
  10. Szkoła Podstawowa nr 17 - Rzeszów, podkarpackie
  11. Narwiański Ośrodek Kultury w Narwi - podlaskie
  12. Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół – Garczegorze, pomorskie
  13. Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Krawczykach - warmińsko-mazurskie
  14. Szkoła Podstawowa nr 74 – Poznań, wielkopolskie
  15. Szkoła Podstawowa im. Prymasa Tysiąclecia – Mieczyn, świętokrzyskie
  16. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Dźwirzynie – zachodniopomorskie

Wszystkie zgłoszenia konkursowe dostępne są w Galerii Prac Konkursowych.


Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

Top
Używamy plików cookies, aby poprawić naszą stronę internetową. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza ich akceptację. Więcej ...